PROCES PROJEKTOWY LOGO

Projekt logo dla Advecto, firmy partnerstwa biznesowego



Wyzwanie (brief projektowy)

Ta polsko-brazylijska firma pomaga nawiązywać kontakty biznesowe między firmami z Europy i Ameryki Południowej. „Advecto” znaczy „importować” po łacinie. Wg. briefu Adwecto jest godne zaufania, profesjonalne, pewne i posiada szeroką znajomość egzotycznych rynków. Mimo powyższego międzynarodowego charakteru, brief polecał nie używać symbolu kuli ziemskiej w logo, jako zużytego w branży.

Rozwiązanie

Jak widać, wybrane rozwiązanie mocnym konceptem przekonało klienta do złamania założenia rezygnacji z wizerunku globu. Ziemia została zredukowana do koła z dwoma trójkątami kontynentów, na których działa Advecto. Ich skierowane do siebie kształty obrazują wzajemne zbliżenie rynków, będące efektem usług Advecto. Dobraliśmy okrągłe i solidne litery, pasujące do znaku graficznego i wzbudzające zaufanie.h2>


Zawsze chcemy na początku poznać dobrze temat logo. Zadajemy klientowi specjalnie przygotowane pytania, ktore pomagają nam zrozumieć markę i oczekiwania oraz potrzeby klienta. Potem szkicujemy różne koncepcje (często tworząc przedtem mapę myśli, żeby dotrzeć do różnych skojarzeń).


Konceptualizacja

Pośród motywów, których próbowaliśmy były różne strzałki, statki, żagle, mosty, ptaki, litery „A” itd. Część pomysłów czerpała z odpowiedzi klienta na nasze dodatkowe pytanie do briefu. Ta faza projektowa pomaga przebrać pasujące skojarzenia i naszkicować pomysły graficzne. Widać tu niektóre, które przemieniły się w propozycje logo zaprezentowane klientowi.



advecto logo design case study draft concept sketches

Po otrzymaniu kilku obiecujących szkiców, konstruujemy je w programie graficznym. Podczas pracy na komputerze, tworzą się także nowe koncepcje. Wybieramy te (nie jest to zdefiniowana liczba), które wyglądają najlepiej i najbardziej pasują do marki. Jeśli klient zaakceptuje którąś, rozwijamy ją dalej. Jeśli żadna mi nie odpowiada wystarczająco, tworzymy kolejne opcje, aż znajdziemy właściwe rozwiązanie.



Pierwsza runda propozycji logo

Temat był oryginalny, więc mogliśmy wytworzyć sporo ciekawych potencjalnych rozwiązań. Przetestowaliśmy różne kroje pisma, żeby sprawdzić co może pasować klientowi i do znaku.


Pierwsza propozycja to most łączący dalekie biznesy. Kropka powyżej zaznacza jego środek oraz przekształca go w postać ludzką, z szeroko rozpostartymi ramionami – kroczącą oraz zapraszającą. Łuk nóg odzwierciedla zakrzywienie Ziemii. Dodatkowo cała forma przypomina literę „A”. Font jest poziomy i dynamiczny, jak sygnet logo.




Drugi projekt przedstawia wspomnianego przez klienta drozda rudobrzuchego (sabiá), rudego ptaka, który jest symbolem Brazylii. Ptak symbolizuje też dalekie dystanse i łatwość lotu, a tu robienia biznesu. Zawsze wie jak dostać się do miejsca przeznaczenia i z powrotem. Opracowaliśmy zgrabny kształt, jak najlepiej przypominający drozda.




Trzeci w kolejnoiści jest okazały statek, widziany od przodu, z poziomu wody. Galeony są związane z podróżami na inne kontynenty i z przewozem dóbr. Żagle dodają lekkości, a podział kadłuba tworzy strzałkę w górę, oznaczającą rozwój możliwy dzięki nowym kontaktom biznesowym.




Czwarty jest wielbłąd – kolejne zwierzę podróżujące na dalekie dystanse a tekże odniesienie do karawan (znów projesjonalny przewóz towarów). Wielbłąd daje klimat egzotyczności, a jego kształt przypoina literę „A”.




Ostatnia propozycja jest najprostsza, koło bez dwóch wycinków. Koncepcją było pokazanie w abstrakcyjny sposób zbliżenie kontynentów (czyli ich rynków), jako strzałek w negatywnej przestrzenii wyciętej w niebieskim okrągłym tle, w bardzo uproszczony sposób symbolizującym Ziemię. Podejrzewaliśmy, żę ten projekt może zdać się zbyt prosty dla klieta, ale został zaakceptowany przez czwórkę decydujących osób.




Kiedy projekt jest zaakceptowany, rozwijamy go, zgodnie z sugestiami klienta. Analizujemy też go sami, patrząc czy jest dobrze skonstruowany i czy coś można w nim poprawić. Czasem dochodzą wtedy trochę inne warianty.



Dopracowywanie wybranego projektu logo

Byliśmy bardzo zadowoleni, że ten koncept został wybrany. Mocno wierzymy, że w większości przypoadków najlepsze są najprostsze logo.


Klient zasugerował kilka rzeczy. Obrócenie globu pomogło uzyskać bardziej przybliżoną pozycję kontynentów i bardziej interesującą kompozycję. Dodanie kolejnego koloru używiło logo. Klient spytał czy można coś zrobić, żeby znaczenie było łatwiejsze do odczytania. Pokolorowaliśmy kontynenty na zielono i dodaliśmy gradient, żeby dodać głębi Ziemii.



advecto logo design case study presenting revisions, modifications according to client suggestions







Gdy projekt logo jest gotowy, projektujemy wersję monochromatyczną, negatywową i inne potrzebne. Klient otrzymuje wektorowe pliki logo e-mailem. Tworzymy Księgę Znaku (dokument opisujący budowę, kolory, korzystanie z logo itd.), jeśli została zamówiona.



Wersja monochromatyczna

Czarno biała wersja była nieoczekiwanie problematyczna. Przejście od formy z kolorowymi gradientami do samych obrysów wymagało wielu prób w celu zrównoważenia kształtów i grubości obrysu. Rezultat wyszedł zgrabnie i praktycznie oraz posiada prostotę początkowej koncepcji.



advecto logo design case study showing monochrome black linear logo version






Wersja negatywowa

Skorzystaliśmy z koncepcji globu, nadając mu tło w granatowym kolorze, nawiązujące do kosmosu. Jasnoniebieski napis błyszczy jak gwiazdy. Całość ma nowoczesny wyraz. Użyliśmy pozytywowego i negatywowego wariantu na dwóch stronach wizytówek w różnych językach: kiedy w Europie jest dzień, w Ameryce Południowej jest noc i odwrotnie.



advecto logo design case study showing negative logo version for use on dark backgrounds